بررسی حافظه و تخیل، عمق و حرکت در فلسفه فیلم کلاسیک و معاصر

بررسی حافظه و تخیل، عمق و حرکت در فلسفه فیلم کلاسیک و معاصر

 

سیده ساجده حبیب الهی شهری[1]

دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفة رسانه، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

 

چکیده

«فلسفه فیلم» دانش پژوهشی است مستقل که در تقسیم‌بندی­های فلسفه مضاف، ذیل فلسفه امور و حقایق طبقه­بندی می­شود که بالذات چیستی­شناسی فیلم را مد نظر قرار داده است و نه فلسفة علوم که ساختار دانش­های شکل گرفته حول‌وحوش موضوع فلسفة مضاف را تحت بررسی قرار می­دهد و با حوزة فلسفه و فیلم که یک معرفت بینارشته­ای میان دو حوزة مستقل و مجزای فلسفه-فیلم و معطوف به کاوش نسبت میان آن دو است، تفاوت بنیادین دارد. من در این مقاله به پیروی از اکثر نظریه­پردازان فرض می­کنم که فلسفه فیلم و نظریة فیلم را می­توان مترادف تلقی کرد. تاریخ نه چندان دور و دراز نظریه­پردازی در حوزة فیلم (حدوداً یک صد ساله) که در ادوار مختلف با عباراتی چون مطالعات فیلم (Film Study) و نظریه فیلم (Theory of Film) و اخیراً با عنوان فلسفه فیلم Philosophy of Film) ) از آن یاد شده است، به دو دوره زمانی نظریات دوران کلاسیک و نظریات دوران معاصر تقسیم می‌شود. آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد، حافظه و تخیل، عمق و حرکت در فلسفه فیلم کلاسیک و معاصر است.

 

کلیدواژه­ها: فلسفه فیلم، نظریه فیلم، فیلم کلاسیک، فیلم معاصر، حافظه و تخیل، عمق و حرکت، زیبایی­شناسی، هنر.

 

 

 

[1] . Habibollahi.sajedeh@gmail.com

همچنین ببینید

تأثیر پیش زمینۀ موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس های فیلم

تأثیر پیش‌زمینة موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس‌های فیلم[1] اسلوبودان مارکوویچ محمدرضا عزیزی[2] مصطفی انور[3] کاندیدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *