تأثیرات موسیقی مردمپسند بر فرهنگ موسیقایی اقوام (مورد مطالعه: فرهنگِ موسیقاییِ مردمان عربِ خوزستان)

تأثیرات موسیقی مردم­پسند بر فرهنگ موسیقایی اقوام مورد مطالعه: فرهنگِ موسیقاییِ مردمان عربِ خوزستان

محمود مشهودی[1]

دانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

 

 

چکیده

امروزه شاید نتوان کشورِ توسعه ­یافته یا در حال توسعه­ای را مشاهده کنید که تحت­تأثیر موسیقی مردم­پسند قرار نگرفته باشد و یا به بیان دیگر به جزء دو گونة موسیقی کلاسیک یا هنری و مردمی یا فُلک (Folk)، گونه­های نو­ظهور موسیقایی موسوم به «موسیقیِ مردم­پسند» یا «پاپیولار» (Popular) در بین توده­های مردم آنان هنوز راه پیدا نکرده باشند. تاکنون محققین بسیاری با رویکرد­های مختلفی بر روی پدیدة موسیقی مردم­پسند تحقیق نموده­اند، البته جامعه­ای هدفِ اکثر این پژوهشگران، بیشتر معطوف به محیط­های مراکز شهریِ بزرگ و غیر روستایی بوده است، درصورتی‌که با گسترش ارتباطات و خصیصة فرهنگ‌پذیریِ اقوام، شاهد ظهور گونه­های جدید موسیقی در حوزه­های موسیقیِ مردمیِ غیرشهری بزرگ و یا روستایی نیز خواهید بود، به­صورتی که دیگر نمی­توان آن­ها را صرفاً نوع دیگر از موسیقیِ مردمی یا محلی آن قوم دانست؛ بلکه با توجه به ساختار موسیقایی این گونه­های نوظهور، می­توان آن­ها را گونه و جریان­های جدیدی از موسیقیِ مردم­پسند دانست. در این پژوهش، تلاش بر این بود که در مرحلة نخست با ارائة نظرات پژوهشگران و صاحبِ اندیشان در حوزة موسیقی مردم­پسند، به یک تعریف مشخص از این گونة موسیقی ارائه شود و در پی آن، در کنار سه جریان اصلی، میانه و فرعی، جریان متمایز دیگری نیز معرفی شد که در این مقاله به نام «موسیقی مردم­پسند قومی» نام­گذاری شده است. با در نظر گرفتن تعاریف، مصاحبه­ها، تحقیقات میدانی و تجزیه­وتحلیل موسیقایی این‌گونه، می­توان این پدیدة نوظهور را در بین فرهنگِ موسیقایی مردمان عرب خوزستان این‌گونه بیان کرد: نوع اول، موسیقی مردم­پسندِ شَعَبی که در اوایل دهة 70 تحت­تأثیر موسیقی مردم­پسند عراق ظهور پیدا کرد؛ نوع دوم، موسیقی مردم­پسند عربی­_خلیجی موسوم به «حَرارِه» که در اویل دهة 80  تحت­تأثیر موسیقی مردم­پسند خلیجی ظهور رشد کرد؛ نوع سوم، موسیقی مردم­پسند عربی_ترکی موسوم به «پاپ عربی» که در اواسط دهة 80 تحت­تأثیر موسیقی پاپ (Pop) در کشورهای عربی و ترکی صورت گرفت.

 

کلیدواژه­ها: موسیقی مردم­پسند ِقومی، موسیقی قومِ عرب، عرب خوزستان، موسیقی مردم­پسند، فرهنگ موسیقایی.

[1] . m.mashhodi@gmail.com

 

همچنین ببینید

تأثیر پیش زمینۀ موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس های فیلم

تأثیر پیش‌زمینة موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس‌های فیلم[1] اسلوبودان مارکوویچ محمدرضا عزیزی[2] مصطفی انور[3] کاندیدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *