خوانش زمان حقیقی در عکس¬های جنگ از دیدگاه برگسون با تأکید بر عکس¬های راجر فنتون و ساسان مؤیدی

آزاده حایری[1] (نویسنده مسئول)، حامد سلیمان‌زاده[2]

 

  1. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه عکاسی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران
  2. استادیار، وابستگی سازمانی: گروه عکاسی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران

 

 

چکيده

درک مفهوم زمان از دیرباز مورد توجه انسان بوده است و در این زمینه نظریه­های متعددی مطرح شده است. یکی از این نظریه­ها متعلق به فیلسوف فرانسوی، هنری برگسون است. از نظر این فیلسوف، زمان، هیچ نسبتی با مکان ندارد. از منظر او «زمان حقیقی» یا «دیرند» عبارت است از توالی خاصی از حالات وجدان. در همین راستا می­توان به علاقة انسان به ثبت زمان اشاره کرد. دوربین عکاسی به علت سرعت بخشیدن به زمان ثبت تصویر، برای این کار بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این میان، جنگ‌ها یکی از صحنه­هایی بودند که عموم مردم از آن‌ها اطلاع زیادی نداشتند. ثبت لحظات جنگ، اولین بار از جنگ­های کریمه توسط راجر فنتون صورت گرفت. پس از آن جنگ­های زیادی توسط عکاسان مختلف عکاسی شد؛ اما برای ما ایرانی­ها قطعا جنگ تحمیلی هشت ساله یکی از سرنوشت­سازترین جنگ­های اخیر بوده است. عکاسان زیادی از صحنه­های مختلف آن و اتفاقات پیرامون آن عکاسی کرده­اند. یکی از آن‌ها، ساسان مؤیدی است. در این راستا این سؤالات مطرح می‌شود که چگونه با بررسی و مقایسة عکس­های ساسان مؤیدی از جنگ تحمیلی و عکس‌های راجر فنتون از جنگ کریمه می­توان نظریة فلسفی برگسون در مورد زمان حقیقی را اثبات کرد؟ عکس جنگ چگونه می­تواند فراتر از زمان خود پیش برود؟ چگونه عکس جنگ، فارغ از زمان خطی، دائما در حال تکرار شدن است؟ هدف از انجام این تحقیق، رسیدن به مفهوم زمان حقیقی در عکس­های جنگ، با مقایسة عکس‌های راجر فنتون به‌عنوان اولین عکاس رسمی جنگ و ساسان مؤیدی به‌عنوان یکی از عکاسان جنگ تحمیلی عراق، است. شیوة تحقیق تحلیلی-توصیفی بوده و نحوة گردآوری اطلاعات به‌صورت ترکیبی از روش­های کتابخانه­ای و میدانی است. در نهایت خواهیم دید که مفهوم دیرند در نظریة برگسون در مقایسة عکس­های راجر فنتون و ساسان مؤیدی آشکار و قابل مشاهده است.

 

واژه‌هاي كليدي: فلسفه زمان، دیرند، عکاسی جنگ، جنگ کریمه، بمباران شیمیایی.

 

 

*مقاله ارسالی برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «خوانش زمان حقیقی در عکس­های جنگ از دیدگاه برگسون با تأکید بر عکس­های راجر فنتون و ساسان مؤیدی» این‌جانب آزاده حایری به راهنمایی آقای دکتر حامد سلیمان‌زاده، در رشته عکاسی، در مؤسسة آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد است.

[1] . a.hayeri@gmail.com

[2] . Soleimanzadeh.hamed@gmail.com

 

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *