گفت و گویی درباره بداهه نوازی، آهنگسازی و اجرا: در باب یکتایی، پیچیدگی و زمینه ها

مارسل کابوسن[1]، راجریو کاستا[2]

ترجمه: محمدرضا عزیزی[3]

کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

 

چکیده

این گفت­وگوی مجازی که دو موضع ظاهراً متضاد را به کار می­گیرد، در واقع ایده‌های مکمل را دربارة بداهه‌نوازی آشکار می‌کند. مارسل کابوسن به پیچیدگی محیط‌های تعاملی و منحصربه‌فرد می‌پردازد و به دنبال گسترش دامنة مفهوم است و به حضور اجتناب‌ناپذیر درجة خاصی از بداهه‌نوازی در هر اجرای موسیقی اشاره می‌کند. برای او، بداهه­نوازی همیشه وجود دارد. راجریو کاستا به نوبة خود بیان می­کند که از یک سو، این دیدگاه گسترده­ می­تواند به غلبه بر طبقه­بندی­های سخت و ساده کمک کند؛ اما در نهایت می­تواند قدرت محیط­هایی که به­طور خاص بر بداهه متمرکز شده­اند را کاهش دهد. به­همین منظور، او بر اهمیت اجتماعی بداهه­نوازیِ آزاد در زمینه­های خاص موسیقایی در برزیل اشاره می­کند. تفاوت‌های ظاهری بین این دو رویکرد عمدتاً ناشی از دیدگاه‌های متفاوتی است که در دیدگاه هرکدام از این محققان بازتاب می­یابد. مسائل مختلفی که در طول گفت‌وگو مطرح گردید -باوجود بی­پاسخ بودنِ ظاهری برخی از آن‌ها- می‌توانند نقطۀ شروعی باشند بر بحث­ و تبادل نظراتی جدید که به تحقیقات بیشتر در راستای این موضوع کمک می­کنند.

کلیدواژه­ها: بداهه­ نوازی، اجرا، آهنگسازی، سیستم­های پیچیده، تعامل.

 

[1] Leiden University (Netherlands). Email: M.A.Cobussen@umail.leidenuniv.nl

[2]  Universidade de São Paulo. Email: rogercos@usp.br

[3]. maazizi4321@gmail.com

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *