امیر اکبرپور[1]
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران. پذیرفته شده دکتری مطالعات تئاتر و اجرا دانشگاه جورجیا آمریکا.
چکیده
تئاتر برای اجرایی شدن و به صحنه درآمدن نیازمند سازوکار خاصی است. اگرچه تئاتر ماهیتی هنری و زیباییشناختی در تمامیت خود دارد؛ اما هرکدام از مراحل مورد نیاز برای رسیدن به اجرا، مدیریتی همه جانبه را طلب میکند. در چند دهة گذشته، مباحث علمی با محوریت مدیریت، گسترش بسیار داشته است و در نتیجة آن صاحب رویکردهای گسترده و زیرشاخههای متنوعی شده است؛ از جمله یکی از آنها “مدیریت پروژه” است. چنانچه بتوان معنای پروژه را با روند تولید و اجرای تئاتر تطبیق داد، علم مدیریت پروژه میتواند بهعنوان یک بازوی قوی در کنار مجریان، شرکتها و گروههای تئاتری قرار گیرد و نقش مهمی در ساماندهی اقتصادی، اجرایی و به تبع آن رسیدن به نتیجة مطلوب داشته باشد. بعضاً تنوع گروهها و عوامل درگیر اجرای تئاتر گسترده و متکثر است و هرکدام از آنها به نوبة خود میتوانند واجد تخصص ویژهای باشند و یا اینکه فاقد تخصص باشند. این تنوع و تکثر خود تأکیدی است بر لزوم مدیریت آنها و ضرورت بررسی شیوههای هماهنگی و سازماندهی مربوط به فعالیت این عوامل و گروهها در بازه زمانی و با منابع مشخص و قابل دسترس که معمولا دارای محدودیت است. مقالة حاضر تلاش دارد ضمن برقراری یک ارتباط معنادار میان تئاتر و پروژه به کشف قابلیتهای دانش مدیریت پروژه در جهت کمک به روند تولید و اجرای تئاتر بپردازد. هدف نگارنده فروکاست یک اثر هنری به صنعت نیست؛ بلکه فرض بر آن است که مدیریت و کنترل یک پروسه اجرایی میتواند بر اعتلای آن بیافزاید.
کلیدواژگان: تئاتر، اجرا، پروژه، مدیریت، مدیریت پروژه.