واکاوی تأثیر کاتارسیس و ایجاد پالایش روانی در تئاتر درمانی

رضا علیپور[1]، امیر شیخ جبلی[2]

 

1 . گروه هنر، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

  1. گروه پژوهش هنر، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

 

چکیده

بیان مسئله: تئاتر به­عنوان یکی از ابزارهای تجزیه­وتحلیل روح بشر به­شمار می­رود و به­خصوص مسئلة تزکیه نفس در این هنر والا که مقدمة رهایی از اضطراب روح است. به عقیدة ارسطو، نمایش یا به عبارت دیگر تئاتر از طریق کاتارسیس1 موجب پالایش روان و تصفیه روحی است و اثری تهذیب‌کننده دارد. ارسطو در کتاب فن شعر وظیفة تراژدی را آن می­داند که به­وسیلة بازی نقش ترسناک و بیرحمانه یا رحیمانه و توأم با شفقت، موجب تهذیب نفس تماشاگر گردد. پس برای ارسطو، تراژدی آموزشی بوده سودمند و عبرتی دلپسند است؛ زیرا تأثیرهای فرهنگی­اش، مردم را بیدار و وقایع جانسوزش، دل‌ها را پاک و مصفا می‌کرده است. در این مطالعه برآنیم تا به بررسی این مسئله بپردازیم که راهکارها و تکنیک­های کاربردی در تئاتر درمانی به‌عنوان یک ابزار درمانی مدرن، تا چه میزان در ایجاد کاتارسیس یا پالایش روانی که ارسطو از آن سخن می­گوید، سودمند بوده و تئاتر درمانی مخاطب را تا چه میزان از مفعول مطلق به‌عنوان تماشاگر تراژدی به فاعل اثرگذار و تأثیرپذیر بدل می­کند.

هدف: هدف از این مطالعه، بررسی این مسئله است که راهکارها و تکنیک­های کاربردی در تئاتردرمانی به‌عنوان یک ابزار درمانی مدرن تا چه میزان در پالایش روانی افراد سودمند و اثرگذار بوده و آیا فرد شرکت­کننده در روند جلسات سایکودرام تجربه­ای مشابه پالایش روانی که ارسطو با عنوان کاتارسیس در مخاطب تراژدی یاد می‌کند را تجربه می­کند.

روش تحقیق: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است. شیوة گردآوری مطالب به­صورت کتابخانه­ای و با بهره‌گیری از منابع مکتوب صورت گرفته است.

نتیجه­گیری: تئاتر درمانی در محیطی آزاد و قابل انعطاف به فرد این امکان را می­دهد تا در رابطه با مسئله­ای که آن را در میان جمع به نمایش گذاشته، دریابد که تنها او نیست که این مسئله را دارد و هستند کسانی که از این نظر مشابه او باشند و شخص با پالایش و تخلیه‌ای که معمولا در روند سایکو درام2 پیش می­آید، منجر به ارزیابی موشکافانة موجودیت خویش شده و احساسات و تفکرات چندگانه و غلطی را که قبلا مطرود یا واپس‌زده مورد ارزیابی قرار دهد. از این پس به جای باقی ماندن در نقش قربانی، با مشکلات مقابله و برای رفع آن­ها تلاش کند.

 

واژگان کلیدی: کاتارسیس، سایکودرام، پالایش روانی، ارسطو، تئاتردرمانی.

 

[1] . alipourart@yahoo.com

[2] . amir.sheikhjebeli@yahoo.com

همچنین ببینید

کدام یک از پژوهش‌های مربوط به بازیگران و بازیگری می‌توانند دربارة حافظه و کارکردهای شناختی به ما توضیح دهند

هلگا نویس و تونی نویس کالج آمهرست، دانشگاه ایالتی ایندیانا ترجمه: علی یوسف‌وطن‌خواه[1]     …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *