سارا شهبازی[1]، سیامک ناظمی[2]
- دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، گروه طراحی لباس پارچه
چکیده
هنرمندان به دنبال یافتن آثاری نو و بدیع، به ایده گرفتن و استفاده از اصول هنرهای مختلف بهره برده و در به کار بردن آنها در کنار یکدیگر کوشیدند. بدین ترتیب، بعضی از آنها به تلفیق هنر معماری و طراحی لباس پرداخته و آثاری منحصربهفرد خلق کردند. هنر آینهکاری که از ابداعات ایرانیان بوده و در معماری نیز ورود پیدا کرده است. پس از آن آینه برای تزئین بر روی لباسها نیز به کار برده شد. از آنجایی که مسئلة بحران هویت، توجه به نوع لباس برای ایرانیان بهخصوص بانوان ایرانی مسئلهای پر اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بهرهگیری از آینهکاریهای کاخ گلستان و در طراحی لباس (مجلسی) بانوان است. این پژوهش توسعهای، و به شیوة توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و میدانی انجام شده است. نتایج بهدست آمده از این پژوهش گواه آن است که میتوان با مطالعه بر روی آینهکاریهای بناهای تاریخی ارزشمند ایران و استفاده از آنها در زمینة طراحی لباس معاصر و دوخت لباسهایی مناسب با سلیقة جوانان و چسباندن آینههایی همچون نقوش آینهکاری به انتخاب نوع پوشش مناسب در عین توجه به آینهکاریها و معماری سنتی به حفظ هویت ایرانی کمک کرد و از ورود بحران هویت و مدرنیتة اغتشاش و ناهماهنگی به حوزة مد و لباس و حتی به حوزة معماری نیز جلوگیری کرد.
واژگان کلیدی: طراحی لباس، ایران، آینهکاری، کاخ گلستان، لباس مجلسی.
[2] . nazemi.textile@gmail.com