تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود

ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]

 

  1. دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران
  2. کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش، دانشگاه هنر و معماری کمال الملک نوشهر

 

چکیده

این مقاله ایده‌های مینیمالیسم موسیقی (ساده­گرایی) و ترکیب موسیقی با نمایش را به­عنوان ابزاری برای ارائة یک تحلیل دقیق از ساختار تئاتر در رابطه با اجرای تئاتر رابرت ویلسون، بررسی می‌کند و چارت تمرینی یا نمودار اجرایی ویلسون را از مراحل اولیة ورکشاپ‌ها(کارگاه‌ها) تا اجراهای زنده، با تأکید بر نمایشنامة انیشتین در ساحل، مادام باترفلای، آلستس و سوار سیاه نشان می­دهد. به منظور ارائه نمونه‌های تاریخی از فیلم‌های آرشیوی، اسناد اصلی و مکاتبات استفاده شده و در این مقاله ایده‌های زمان ثابت و ترکیب‌شده که فضای نمایش ویلسون را بررسی می‌کند، استخراج می‌شود. هدف این تحلیل این است که تمرکز را از مفهوم داستان یا سودای معنا در آثار ویلسون دور کند و به جای آن پیوندهای دراماتورژیک را در میان ترکیب و ساختار تئاتر او ایجاد کند.

 

کلمات کلیدی: رابرت ویلسون، موزیک، ترکیب، انیشتین در ساحل، سوار سیاه.

[1]. Shahrokh.amirian@gmail.com 

[2] . mostafaanvar27@gmail.com

همچنین ببینید

کدام یک از پژوهش‌های مربوط به بازیگران و بازیگری می‌توانند دربارة حافظه و کارکردهای شناختی به ما توضیح دهند

هلگا نویس و تونی نویس کالج آمهرست، دانشگاه ایالتی ایندیانا ترجمه: علی یوسف‌وطن‌خواه[1]     …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *