بررسی کوتاهی بر حکمت و فلسفة اخلاق و موسیقی با تأکید بر سه ساز تنبور، دف و سُرنا از نگاه مولوی

مسعودرضا یوحنایی[1]، مبینا کوزری[2]

  1. دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
  2. دانشجوی کارشناسی طراحی لباس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

 

چکیده

مقالۀ‎ حاضر می‎خواهد به بررسی دیدگاه مولوی در باب اخلاق و موسیقی بپردازد. این مقاله در ابتدا به بررسی مفهوم فلسفه و حکمت می‌پردازد و سپس هنر، زیبایی‌شناسی و بررسی اخلاق براساس نگاه مولوی پرداخته و در نهایت به بررسی موسیقی و سازهای تنبور و دف و سُرنا از نگاه مولوی در این باب می‌پردازد. از نگاه مولوی، موسیقی می‎تواند انسان را به درجة بالای اخلاقی برساند و انسان را از منیت و “من” گفتن رهایی بخشد؛ اما لازمۀ این مسئله این است که انسان از خویشتن فارغ شود، چنین انسانی یک انسان رها و آزاد است. انسان مطلوب از نگاه مولوی شخصی است که از کینه خالی شده و گذشت کند. تنبور از نگاه مولوی سازی با مفاهیمی متعالی است و همچنین دف و سُرنا نیز برای او از جایگاه والایی برخوردار هستند.

واژگان کلیدی: مولوی، تنبور، دف، سُرنا، اخلاق.

[1] . masoodrezayouhanaei@gmail.com

[2] . mobinakoozari@gmail.com

همچنین ببینید

کدام یک از پژوهش‌های مربوط به بازیگران و بازیگری می‌توانند دربارة حافظه و کارکردهای شناختی به ما توضیح دهند

هلگا نویس و تونی نویس کالج آمهرست، دانشگاه ایالتی ایندیانا ترجمه: علی یوسف‌وطن‌خواه[1]     …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *