نگاهی بر اثر موسیقی سرنوشت به آهنگسازی پویا محمدی

برای سرنوشتی نگران

قطعه­ ی سرنوشت اثری است بی­ کلام ساخته­ ی پویا محمدی، آهنگساز جوان و نوازنده خوش آتیه­ ی ساز سنتور، که در سال 1397 در فضای مجازی بصورت تک آهنگ منتشر گردیده است. قطعه ای که با محوریت ساز سنتور با تمی محلی نوشته شده و برای سازهای کششیِ ویولن آلتو و ویولن سل با فضایی سیال و حمایت کننده­ ی ملودی اصلی تنظیم شده و ساز بندیر نیز آن را همراهی می­ کند. قطعه با تک مضراب سنتور و حرکت در متر ترکیبی آرام با فیگور ملودیک مشخص در محدوده ی درآمد اول دستگاه شور با همراهی ساز کوبه ای آغاز می­ شود و در ادامه همان ملودی در اکتاو بالا تکرار شده که نشان از ذوق و شناخت خوب آهنگساز از محدوده های مختلف صدایی سنتور دارد. انتخاب تنالیته شور می و دشتی سی برای این قطعه به بار احساسی آن و دستِ باز نوازنده برای استفاده از نت­ها و محدوده های مختلف و ایجاد هارمونی نقش به سزایی در اجرای هرچه زیباتر این قطعه دارد. پس از کاهش داینامیکی صدا، ملودی ترجیع­ بند جهت فرودی موقت اجرا می ­شود. در ادامه و با اکسنت­­ گذاری به موقع سنتور و تاچ پر صلابت و استفاده از دوبل مضراب ها در فواصل سوم و ششم، فرم ابتدایی این­ بار در محدوده درآمد دشتی اجرا می ­شود و با اضافه شدن ساز­های کششی فضا تلطیف­ تر شده و ملودی رنگ و بویی از آواهای نوستالژیک فولکلور ایرانی را تداعی می­ کند. با ورود کوزه و یک خطی شدن سنتور و آلتو ملودی بازهم به فضایی آرام بازگشته و اینبار تنها ویولن سل با کشش­ های خود سنتور را برای رسیدن به فرود همراهی می­ کند. حال با تکیه بر درجه سوم شور و ورود به رهاب شاهد تکرار همان فیگور ابتدایی قطعه در این محدوده برای فرودی دل انگیز آماده می ­شویم و آهنگساز با تکرار هوشمندانه ی ملودی سنتور و آلتو، پس از همراهی مجدد ویولن سل و فرود پایین رونده توسط سازهای کششی با دکرشندو در حین تکرار های پیاپی فیگور ترجیع بند قطعه به آرامی به پایان می­رسد.

باید اشاره کرد پویا محمدی آهنگساز خوش ذوق این قطعه در سال 1375 در شهر زنجان بدنیا آمده و پس از فراگیری ساز سنتور نزد پدرش اصغر محمدی موسیقی را بصورت آکادمیک در تهران دنبال می­ کند. او که در سال 1393 و در همان سنین کودکی توانست آلبومی تحت عنوان در سایه­ ی سرو را با تمبک ارژنگ کامکار منتشر کندو در طول این سالیان در زمینه تک­نوازی و گروه ­نوازی با تاسیس گروه موسیقی نواگردان و حضورش بعنوان سولیست در ارکستر موج نوی علی قمصری خوش درخشیده است. در نگاهی به اثر سرنوشت، همانطور که از نام اثر پیداست، این قطعه گویا از بستر زخمی در گذشته و حالی برآشفته در لحظه ­ای پر فراز و نشیب برای سرنوشتی نگران برآمده و آینده ­ای بس ناپیدا را توصیف می­ کند، باید اشاره کرد که داشتن دغدغه­ ی تولید اثری بی کلام آن هم با تمی محلی در این آشفته بازار موسیقی امروز ایران جای بسی خرسندی است. ناگفته نماند که حضور نوازندگان توانا و نام آشنایی چون میثم مروستی، آتنا اشتیاقی و زکریا یوسفی در کنار نوازنده­ی جوان سنتور و البته مهندسی صدای بی نقص مازیار مرتاضیه به زیبایی کار افزوده و اگر برخی شلوغی­های بصری و ناهمگونی با موضوع اثر در طرح گرافیکی پوستر و عدم استفاده از فیگورهای ریتمیک متنوع در جریان ملودی پردازی­ ها را فاکتور بگیریم باید گفت که سرنوشت قطعه ای است که در عین توجه به­جا به آرتیکولاسیون­های سازی در تنظیم، داینمایک و اصالت ساختاری این نوع موسیقی، از دل موسیقی دستگاهی و فولکلور ایران برآمده و حاصل پرواز خیال هنرمندی خوش ذوق و آینده دار است و که می­شود در گوشه ­ای آرام، فنجان قهوه ­ای نوشید و لحظاتی هرچند کوتاه فارغ از دغدغه ­های روزمره، از آن لذت برد و به آینده ­ی موسیقی ایران امیدوار ماند…


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *