مطالعه تصویر روحانیت در سینمای ایران با روش تحلیل گفتمان

زهرا منصوری[1]، زینب صابر[2]، مجتبی عطارزاده[3]

  1. گروه هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
  2. دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
  3. دانشیار گروه معارف اسلامی و دروس عمومی، دانشگاه هنر اصفهان

 

چکیده

از جمله موضوعاتی که در سال­های اخیر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته، بحث روحانیت و سبک زندگی اجتماعی و فردی آنان است. در هفت فیلم ساخته شده با مضمون زندگی روحانیون در سینمای ایران؛ یعنی «زیر نور ماه»، «مارمولک»، «پا برهنه در بهشت»، «طلا و مس»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «رسوایی 1 و 2»، مفاهیم کم‌وبیش مشابهی مشاهده می‌شود که با بررسی عمیق­تر می­توان به نتایج قابل توجهی دست یافت. با هدف تشخیص لایه‌های پنهان معنایی در فیلم‌های مورد بحث، از روش تحلیل گفتمان استفاده می­شود که علاوه بر تحلیل اثر به زمینه پیدایش و هنرمند سازنده نیز در تحلیل خود توجه می‌کند.

پس از تحلیل مکالمات و صحنه­های فیلم­ها معلوم می­گردد که مسائلی چون نزدیک شدن شخصیت روحانی به کشیش، مسائل شغلی و مالی روحانی، خواستة پدر برای ورود فرد به طلبگی و… در چند فیلم تکرار می­شود که می­توان دو نتیجة کلی از آن گرفت؛

یکی اشاره به مسئولیت­های وسیع روحانیت در جامعة امروز که هنوز بستر لازم برای به فعلیت رسیدن آن ایجاد نشده و دیگری نظریة جدایی دین از سیاست همتراز با فرهنگ مسیحیت که در جهان کنونی تأثیر و جایگاه روحانی مسلمان را نداشته و در سیاست مداخله­ای ندارد.

کلیدواژه­ها: تحلیل گفتمان، تصویر، روحانیت، سبک زندگی، سینما.

[1] . salam_6991@yahoo.com

[2] . z.saber@aui.ac.ir

[3] . m.attarzadeh@aui.ac.ir

 

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *