بررسی تأثیر جنبش های فمینیسم لیبرال، مارکسیست و رادیکال بر هویت زنان در سینمای معاصر آمریکا (مطالعه موردی: مولان، سیندرلا، بلوند، باربی)

-رکسانا سیاحی[1]، 2-بهنام ترابی[2]

  1. دانشجوی کارشناسی بازیگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.
  2. نویسنده مسئول، دکترای پژوهش هنر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران.

 

 

چکیده

فمینیست‌ها هفت مکتب اصلی دارند که از بین آن‌ها سه مکتب از بقیه تأثیرگذارتر بوده‌اند. سه مکتب اصلی فمینیسم لیبرال که اولین جنبش فمینیسم بوده و برای برابری حقوق مدنی و آموزش برابر زنان جنگیدند، فمینیسم مارکسیست که در راستای استقلال اقتصادی زنان تلاش کردند و فمینیسم‌های رادیکال که از ریشه به مبارزه با باور‌های جنسیت‌زده‌ای که تلاش داشت بر بدن زنان کنترل یابد، پرداختند.

این جنبش‌ها سبب تغییر نگرش‌های گسترده‌ای بر روی جامعة آمریکا شد که مستقیما در سینمایش بازتاب یافت و اتفاقی بود که باعث تغییر نگرش جهان شد. در این مقاله با تحلیل چهار اثر سینمایی با محوریت زنان که در چهار سال اخیر بیشترین واکنش را از طرف منتقدان دریافت کرده بودند، به این نتیجه رسیدیم که فمینیسم با شکستن الگوهای مخرب گذشته، ساختن الگوهایی قدرتمندتر برای زنان و نشان دادن مشکلاتی که در اکثر جوامع نادیده گرفته می‌شوند، توانسته تأثیری انکارناپذیر بر سینمای آمریکا و به تبع آن بر روی جهان بگذارد.

 

کلیدواژه‌ها: سینمای زنان، سینمای معاصر آمریکا، فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیست، فمینیسم رادیکال.

 

[1] . sayahiroxana@gmail.com

[2] . Drbehnamtorabi@gmail.com

 

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *