بررسی نقش زنان در روایت های موسیقی عاشیقی مطالعه موردی: «اصلی و کرم» و «شاه اسماعیل و عرب زنگی»

سارا شهلایی[1]، سیّد حسین میثمی*[2]

دانش آموختة کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران.

دانشیار گروه موسیقی دانشگاه هنر تهران

 

چکيده

در جامعة ترکان باستان به­دلیل شیوة زندگی و ارزش­های فرهنگی، زنان همواره در پدیده­های اجتماعی حضور داشته­اند. به فراخور زمان و تغییر الگوها، این حضور به­لحاظ کمّی و کیفی متفاوت بوده است. عاشیقی به­عنوان یکی از جریانات هنری و اجتماعی ترکان نیز در جنبه­های مختلف خود شاهد تأثیر حضور زنان است؛ اما با وجود این، نقش زن در این هنر کمتر مورد توجّه بوده است. صر­ف­نظر از مجریان و مخاطبان زن، نقش­های زنانه در روایت­های عاشیقی (بن­مایه­های اصلی یک کارگان عاشیقی) از دیرباز تا کنون همواره رکن اصلی و جریان­ساز بوده و اهمیتی همپای نقش­های مردانه داشته­اند. این تحقیق به روش کیفی و مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوا و به­منظور معرفی انواع نقوش زنانه و آشکار ساختن جلوه­های مستور آن‌ها تهیه شده است. علاوه بر مرور بر سیر تحوّل این نقوش در گذر زمان، دو روایت نیز به­عنوان نمونة نقوش زنانه­ در داستان­های متأخّر عاشیقی ارائه می­شوند. علاوه بر آشکارسازی اهمیت نقش زن در عاشیقی و دسته­بندی این نقوش، فرضیه­های مطرح­شده دربارة تأثیر نقوش زنانه از منظر موسیقایی نیز بر اجراهای عاشیقی بررسی شد. نتایج مصاحبه­ها و مطالعة هاواها و تجمیع یافته­های میدانی حاکی از عدم تفاوت موسیقایی محسوس در بخش­های مربوط به زنان در مقایسه­ با اپیزودهای مردانه است.

 

واژگان کلیدی: موسیقی عاشیقی، روایت­های عاشیقی، نقش­های زنانه، اصلی و کرم، شاه­اسماعیل و عرب­زنگی.

[1] . sarashahlaei1999gmail.com

[2] . meysami@art.ac.ir

همچنین ببینید

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *