بررسی سیر تحول‌آفرین ملودرام ایرانی در سینما؛ تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی طبق دیدگاه نظری پیتر بروک

 

آریا آرمان مهر[1]، سحر عسکرزاده[2]

نویسنده مسئول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

 

 

 

چکیده

این مقاله به بررسی سیر تحول‌آفرین ملودرام ایرانی در سینما از منظر تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی طبق دیدگاه نظری پیتر بروک پرداخته و با تجزیه‌وتحلیل کیفی به روش کتابخانه‌ای‌ شکل گرفته است. مطالعة پیش‌رو با بررسی نقش شدت احساسی در داستان‌سرایی ملودراماتیک، تکنیک‌ها و راهبردهای به کار رفته در ملودرام ایرانی برای برانگیختن احساسات، همراه با نمونه‌های فیلم برای نشان دادن اثربخشی آن‌ها و علاوه بر این، چگونگی پرداختن ملودرام ایرانی به مسائل اجتماعی و نقد هنجارهای اجتماعی با استفاده از تمثیل، نمادگرایی و ابزارهای روایی را بررسی و با به‌کارگیری  دیدگاه نظری پیتر بروک، ارتباط آن را با تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی در ملودرام ایرانی آشکار کرده است. یافته‌های به­دست آمده‌‌ نشان می‌دهد که بر ویژگی‌ها و نقش‌های منحصربه‌فرد ملودرام ایرانی و تأثیر آن بر سینما و جامعة ایران تأکید بسیاری شده است.

 

کلمات کلیدی: ملودرام ایرانی، شدت احساسی، تفسیر اجتماعی، دیدگاه نظری پیتر بروک، سینما.

[1] . aryaarmanmehr1@gmail.com

[2] . sa.askarzadeh@gmail.com

Check Also

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *