آریا آرمان مهر[1]، سحر عسکرزاده[2]
نویسنده مسئول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
چکیده
این مقاله به بررسی سیر تحولآفرین ملودرام ایرانی در سینما از منظر تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی طبق دیدگاه نظری پیتر بروک پرداخته و با تجزیهوتحلیل کیفی به روش کتابخانهای شکل گرفته است. مطالعة پیشرو با بررسی نقش شدت احساسی در داستانسرایی ملودراماتیک، تکنیکها و راهبردهای به کار رفته در ملودرام ایرانی برای برانگیختن احساسات، همراه با نمونههای فیلم برای نشان دادن اثربخشی آنها و علاوه بر این، چگونگی پرداختن ملودرام ایرانی به مسائل اجتماعی و نقد هنجارهای اجتماعی با استفاده از تمثیل، نمادگرایی و ابزارهای روایی را بررسی و با بهکارگیری دیدگاه نظری پیتر بروک، ارتباط آن را با تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی در ملودرام ایرانی آشکار کرده است. یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که بر ویژگیها و نقشهای منحصربهفرد ملودرام ایرانی و تأثیر آن بر سینما و جامعة ایران تأکید بسیاری شده است.
کلمات کلیدی: ملودرام ایرانی، شدت احساسی، تفسیر اجتماعی، دیدگاه نظری پیتر بروک، سینما.