بررسی ساختار گوشه های مُدالِ دستگاه های شور، چهارگاه و ماهور در ردیف سازی میرزا عبدالله

آیدین پارسایی­ راد[1]، محمدرضا عزیزی[2]

  1. دانشجوی دکترای پژوهش­هنر، گروه مطالعات ­عالی­­هنر دانشکده هنرهای­زیبا، دانشگاه تهران، واحد پردیس ­­بین­المللی کاسپین،گیلان، ایران.
  2. دانشجوی دکترای پژوهش­هنر، گروه پژوهش­هنر دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

 

چکیده

گوشه1،کوچک‌ترین قسمت مستقل ردیف2موسیقی است که به سه دستة مُدال3، ملودیک4 و متریک5 تقسیم می­شود. گوشه‌های مُدال، آن دسته از گوشه­هایی هستند که دارای دانگ6 یا ترکیب دانگ مستقلند. همچنین، این تیپ از گوشه­ها دربرگیرندۀ گوشه­های غیرمُدال (متریک و ملودیک) نیز هستند. از آنجایی­که گوشه­های مُدال دارای اُلگویی مشخص بوده و به­صورت مستقل عمل می­کنند و چهارچوب یا بدنۀ اصلی هر دستگاه7 را در ردیف موسیقی تشکیل می­دهند، ازاین‌رو آگاهی یافتن از ساختار مُدال هر یک از این نوع گوشه­ها اَمری ضروری می­نماید؛ چراکه با توجه به اهمیت و جایگاه گوشه­های مُدال در ردیف موسیقی، این تیپ از گوشه­ها مهم‌ترین نقش را در اَمر بداهه­نوازی و ملودی­پردازی نسبت به انواع گوشه­های دیگر چون ملودیک و متریک ایفا می­کنند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی است. همچنین داده­ها و اطلاعات نیز براساس تحقیقات میدانی نویسندة اول در دوران دانشجویی مقطع کاردانی و کارشناسی­ناپیوستة موسیقی، همچنین کتاب­های تألیفی وی در این راستا گردآوری شده است. گوشه­های مُدال، مهم‌ترین انواع گوشه­ها در هریک از دستگاه‌های ردیف موسیقی هستند. تا آنجاکه بعضی از گوشه­های مُدال علاوه بر نقش­آفرینی در ساخت ملودی، دارای وظیفۀ مُدگردانی و تغییر مایه از دستگاهی به دستگاه دیگر نیز هستند. بنابراین، می­توان گفت شناخت و درک هر دستگاه در ردیف موسیقی مستلزم شناخت انواع گوشه­، به‌خصوص گوشه‌های مُدال در آن دستگاه است.

 

واژگان­ کلیدی: دستگاه،گوشه­، شور، چهارگاه، ماهور.

[1]. aidinparsaeirad@gmail.com

[2] . Maazizi4321@gmail.com

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *