تاریخ دریافت: 25/03/1401- تاریخ پذیرش: 25/04/1401
مصطفی انور
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه نمایش، دانشگاه کمال الملک، نوشهر، ایران.
محمد حاجی دیزجی
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
نشانهشناسی: تعاریف کلی
1. نشانهشناسی در وهلۀ اول با معنا سر و کار دارد. چگونه بازنمایی کردن در معنای عموم و وسیع (زبان، تصاویر، اشیا)، معانی یا فرایندهایی را ایجاد میکند که به وسیلۀ آنها معنا را درک و یا نسبت میدهیم. برای تصاویر بصری، یا فرهنگ بصری و مادی بهطور کلی، نشانهشناسی تحقیقی گستردهتر از مطالعۀ نمادگرایی و استفاده از مفاهیم چالش برانگیز است. تحلیل نشانهشناسی، مفاهیمی مانند طبیعتگرایی و واقعگرایی (تصاویر یا اشیا میتوانند بهطور عینی چیزی را به تصویر بکشند) و هدفمندی (معنای تصاویر یا اشیا توسط شخصی که آن را ایجاد کرده است تولید میشود) می باشد. علاوه بر این، نشانهشناسی میتواند دیدگاه مفیدی در مورد تحلیل فرمالیستی ارائه دهد (معنا نسبت به روابط عناصر منفرد یک تصویر یا شیء از اهمیت ثانویهای برخوردار است). تحلیل نشانهشناختی، در عمل، یک یا چندین رابطۀ متغیری را که ممکن است با بازنمایی داشته باشیم، تصدیق میکند و در نتیجه تصاویر یا اشیا بهعنوان یک عامل پویا شناخته میشوند. در واقع، اهمیت تصاویر یا اشیا بهعنوان یک فرایند یک طرفه از سمت تصویر یا شیء به فرد معنی نمیگردد، بلکه این امر در نتیجۀ یکسری روابط پیچیده متقابل بین فرد، تصویر یا شیء و سایر عوامل مانند فرهنگ و جامعه معین می شود.