مطالعة مفهوم بازیافتن هویت در سینمای اریک رومر (مطالعه موردی: پرتوی سبز)

امیرحسین طبیبی[1]

دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران، ایران

بهنام ترابی[2]

دکترای تخصصی پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

 

چکیده

سینمای اریک رومر، سینمای اخلاق­گرایی است، سینمایی که در آن همگام با مباحث تحلیلی اخلاقی، شخصیت­ها به بازشناختن خود و هویتشان می­پردازند. شخصیت­های او کسانی هستند که فردیتشان به‌طور مشخصی دچار بحران­های وجودی گشته است. بزرگسالان گاها نابالغی که همچو کودکان کنجکاو در جامعة پر ستیز بزرگسالی، معصوم و گاه یتیم هستند. سینمای رومر، سینمای بازیافتن خود و پیرامون خود است. هدف از این تحقیق، پاسخ به این پرسش است که چگونه سینمای رومر می­تواند مسیر بازیافتن هویت را نشان دهد. ما در سینمای او و در این فیلم به‌خصوص، به دنبال خویشتن، امید از دست رفته و خوشبختی­ای هستیم که سالیانی است شاید به فراموشی سپرده باشیمش. همچنین در این نوشتار به انتخاب، ماهیت انتخاب و آگاهی به انتخاب می‌پردازیم و همچنین به معجزه در فیلم پرتوی سبز و در سینمای اریک رومر گریزی خواهیم زد.

 

واژگان کلیدی: بحران تنهایی، بازشناسی خویشتن، سفر اودیسه، اخلاق­گرایی، انتخاب واقعی، معجزه.

 

[1] amirhoseintabibi@gmail.com

[2] Behnam.torabi1991@gmail.com

 

 

 

همچنین ببینید

بازخوانیِ سه اثر نگارگری از فرح اصولی از منظرِ کارکردِ انتقادیِ هنر

سیده مرضیه حسینی[1] دانشجوی کارشناسی نقاشی، گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *