تعیین ارزش های هنری براساس رویکرد فرمالیسم روسی

طاهر آقایی[1]، اکبر هرمزی

کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران

کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران

 

 

چکیده

ارزش­های هنری از اصلی­ترین ارکان زیبایی­شناسی شمرده می­شود که خود طیف گسترده­اي از مسائل جزئی‌تر را دربـرمـی‌گیـرد. در مقابل، فرمالیسم[2] به این نکته تأکید دارد که ارزش یک اثر هنری تنها وابسته به فرم آن است. فرمالیسم، نام متداول یک گرایش منتقدانه است که ابتدا مخالفان آن این اصطلاح را به کار بردند و طرفداران روسی روش کلی هم با اکراه آن را پذیرفتند. اعتراض آن­ها بر این بود که فرمالیسم نه یک سبک واحد و نه منحصر به آن چیزی است که به­طور معمول شکل شمرده می­شود. چون­وچراهای موضعی عقیدة رایج فرمالیسم می­تواند به­خوبی معیار زیبایی‌شناسی در قرن بیستم باشد؛ زیرا این اندیشه بر این اساس متولد شد که بنیانی عینی یا علمی برای نقد ادبی پیدا کند و تا حدی هم به این منظور که پاسخگوی ظهور هنر مدرن باشد و دغدغة مهم نظریه­پردازان فرمالیستی بیشتر وضع نظریه­هایی به منظور برجسته کردن سبک­های هنری است تا مکتبی فلسفی. به همین جهت، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعیین ارزش­های هنری براساس رویکرد فرمالیسم و نظریات گادامر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع کیفی است. اطلاعات در این پژوهش از طریق منابع کتابخانه­ای و اسنادی جمع­آوری شد.

 

کلیدواژگان: ارزش هنری، فرمالیسم روسی، زیبایی­شناسی، شکل­گرایی.

[1] . t.agaei.art@gmail.com

[2] . Formalism

همچنین ببینید

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *