طاهر آقایی[1]، اکبر هرمزی
کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران
کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
چکیده
ارزشهای هنری از اصلیترین ارکان زیباییشناسی شمرده میشود که خود طیف گستردهاي از مسائل جزئیتر را دربـرمـیگیـرد. در مقابل، فرمالیسم[2] به این نکته تأکید دارد که ارزش یک اثر هنری تنها وابسته به فرم آن است. فرمالیسم، نام متداول یک گرایش منتقدانه است که ابتدا مخالفان آن این اصطلاح را به کار بردند و طرفداران روسی روش کلی هم با اکراه آن را پذیرفتند. اعتراض آنها بر این بود که فرمالیسم نه یک سبک واحد و نه منحصر به آن چیزی است که بهطور معمول شکل شمرده میشود. چونوچراهای موضعی عقیدة رایج فرمالیسم میتواند بهخوبی معیار زیباییشناسی در قرن بیستم باشد؛ زیرا این اندیشه بر این اساس متولد شد که بنیانی عینی یا علمی برای نقد ادبی پیدا کند و تا حدی هم به این منظور که پاسخگوی ظهور هنر مدرن باشد و دغدغة مهم نظریهپردازان فرمالیستی بیشتر وضع نظریههایی به منظور برجسته کردن سبکهای هنری است تا مکتبی فلسفی. به همین جهت، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعیین ارزشهای هنری براساس رویکرد فرمالیسم و نظریات گادامر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع کیفی است. اطلاعات در این پژوهش از طریق منابع کتابخانهای و اسنادی جمعآوری شد.
کلیدواژگان: ارزش هنری، فرمالیسم روسی، زیباییشناسی، شکلگرایی.
[2] . Formalism