بررسی نقش مقوله اقتصاد در چرخه صنعت سینمایی کشور (تحلیل هزینه و درآمدهای مرتبط با ساخت، تولید، پخش و اکران فیلم‌های سینمایی) تاریخ دریافت: ۱۸/۱۱/1401 – تاریخ پذیرش: ۲۵/۱۲/1401 نوید دهقانی* کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. چکیده امور و صنایع بدیع هنری و فرهنگی نقش مهمی را در ثبات حوزه اشتغال، رشد بهینه اقتصادی، تقويت ماهیت و هویت ملی و استحصال به توسعه پايدار دارا می‌باشند. هنر، فرهنگ و امور مربوط به اقتصاد سه حوزه موثر و غیرقابل تفکیک از یکدیگر می‌باشند. اقدامات متقن، ایجابی، امری و دستوری ، در هیچ ‌یک از این سه حوزه، بدون در نظر گرفتن الزامات حوزه‌های دیگر، نتایج غیر موثر و نامطلوبی را در سایر حوزه‌ها خواهد داشت. رشد بهینه و موثر صنعت سینمای ملل به عنوان حوزه‌ای که هم از لحاظ امور اقتصادی و هم امور سیاسی و هم‌چنین فرهنگی اهمیت دارد، به عنوان یک صنعت استراتژیک و نظام مند در دستور کار دولت‌ها قرار دارد. مهم‌ترین دلیل محصورماندن سینمای کشور، فقدان عرضه مناسب فیلم‌های سینمایی کشور در عرصه و بازار سینمای بین المللی است. سینمای ایران با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا، هنرمندان مستعد، سابقه پخش و تولید، نیروی انسانی فکور، فهیم و متعهد و هم‌چنین درخشش قابل توجه بسیاری از هنرمندان این مرز و بوم در جشنواره‌های سینمایی معتبر جهانی، از نگاه اقتصادی و تولیدی دور نمای روشنی ندارد. هزینه‌های تولید و پخش فیلم در ایران طی سالیان و دهه‌های اخیر، همواره به عنوان یکی از گفتاراساسی و مورد بحث میان فعالان، مدیران و منتقدان حوزه‌های رسانه‌ای تبدیل شده است. اقتصاد هر کشوری را باید به مثابه یک کل که به تمام بخش‌ها و اجزاء آن کشور متصل و به هم پیوسته است و به نوعی موتور محرک آن است دانست. به عبارتی برای اینکه یک کشور دارای فرآیند و زیر بناهای اقتصادی بهینه و موثری باشد، باید در تمام بخش‌ها و زیربخش‌ها با رشد و شکوفایی محسوسی روبرو گردد. در صنعت اقتصادی سینما بصورت سالانه، مبالغ بسیار زیاد و هنگفتی هزینه تولید و پخش فیلم‌های سینمایی می‌شود و درآمد و عایدی در خور توجه و بالایی را بخود اختصاص داده و رونق بسیاری را در پی خواهد داشت. در این مقاله، صنعت سینما و جریانات اقتصادی فعال حول محور آن و هم‌چنین هزینه‌های ساخت، تولید، پخش و اکران فیلم‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم. واژگان کلیدی: اقتصاد، فرهنگ، صنعت، سینما، هزینه، ارتباطات، تولید

بررسی نقش مقوله اقتصاد در چرخه صنعت سینمایی کشور

(تحلیل هزینه و درآمدهای مرتبط با ساخت، تولید، پخش و اکران فیلم‌های سینمایی)

تاریخ دریافت: 1401/11/18 – تاریخ پذیرش: 1401/12/25

نوید دهقانی

کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

 

چکیده

 

امور و صنایع بدیع هنری و فرهنگی نقش مهمی را در ثبات حوزه اشتغال، رشد بهینه اقتصادی، تقويت ماهیت و هویت ملی و استحصال به توسعه پايدار دارا می‌باشند. هنر، فرهنگ و امور مربوط به اقتصاد سه حوزه موثر و غیرقابل تفکیک از یکدیگر می‌باشند. اقدامات متقن، ایجابی، امری و دستوری ، در هیچ ‌یک از این سه حوزه، بدون در نظر گرفتن الزامات حوزه‌های دیگر، نتایج غیر موثر و نامطلوبی را در سایر حوزه‌ها خواهد داشت. رشد بهینه و موثر صنعت سینمای ملل به عنوان حوزه‌ای که هم از لحاظ امور اقتصادی و هم امور سیاسی و هم‌چنین فرهنگی اهمیت دارد، به عنوان یک صنعت استراتژیک و نظام مند در دستور کار دولت‌ها قرار دارد. مهم‌ترین دلیل محصورماندن سینمای کشور، فقدان عرضه مناسب فیلم‌های سینمایی کشور در عرصه و بازار سینمای بین المللی است. سینمای ایران با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا، هنرمندان مستعد، سابقه پخش و تولید، نیروی انسانی فکور، فهیم و متعهد و هم‌چنین درخشش قابل توجه بسیاری از هنرمندان این مرز و بوم در جشنواره‌های سینمایی معتبر جهانی، از نگاه اقتصادی و تولیدی دور نمای روشنی ندارد. هزینه‌های تولید و پخش فیلم در ایران طی سالیان و دهه‌های اخیر، همواره به عنوان یکی از گفتاراساسی و مورد بحث میان فعالان، مدیران و منتقدان حوزه‌های رسانه‌ای تبدیل شده است. اقتصاد هر کشوری را باید به مثابه یک کل که به تمام بخش‌ها و اجزاء آن کشور متصل و به هم پیوسته است و به نوعی موتور محرک آن است دانست. به عبارتی برای اینکه یک کشور دارای فرآیند و زیر بناهای اقتصادی بهینه و موثری باشد، باید در تمام بخش‌ها و زیربخش‌ها با رشد و شکوفایی محسوسی روبرو گردد. در صنعت اقتصادی سینما بصورت سالانه، مبالغ بسیار زیاد و هنگفتی هزینه تولید و پخش فیلم‌های سینمایی می‌شود و درآمد و عایدی در خور توجه و بالایی را بخود اختصاص داده و رونق بسیاری را در پی خواهد داشت. در این مقاله، صنعت سینما و جریانات اقتصادی فعال حول محور آن و هم‌چنین هزینه‌های ساخت، تولید، پخش و اکران فیلم‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

 

واژگان کلیدی: اقتصاد، فرهنگ، صنعت، سینما، هزینه، ارتباطات، تولید

ایمیل:  navid_dehghani_damavand@yahoo.com

همچنین ببینید

پاسخ‌های زیبایی‌شناسی به معماری

  پاسخ‌های زیبایی‌شناسی به معماری* تاریخ دریافت: 1401/12/01 – تاریخ پذیرش: 1401/12/25 الکساندر کوبرن**، آنجان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *