بررسی موسیقی مردم پسند در ایران (مطالعة موردی: آثار همایون شجریان)

بررسی موسیقی مردم­پسند در ایران (مطالعة موردی: آثار همایون شجریان)

نازیلا جنتی[1]، محمدرضا عزیزی[2]

دانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

 

 

چکیده

یکی از طبقه­بندی­های موسیقی در ملل مختلف، دسته­بندی موسیقی­ها در سه بخش، کلاسیک، مردمی و مردم­پسند است. موسیقی مردم­پسند، نماینگر اعتقادات یک جامعه است و به دلیل سادگی و قابل درک بودنِ مفاهیم توسط مردم به‌راحتی درک می­شود. هدف از این مقاله این بود که وجوه موسیقی مردم­پسند چگونه در آثار همایون شجریان نمود پیدا کرده است. روش این تحقیق، در زمرة تحقیقات کیفی و به‌صورت توصیفی-تحلیلی بوده است. مطالب نیز به روش کتابخانه­ای-میدانی با استفاده از منابع مکتوب، صوتی و مصاحبه به دست آمده است. نتایج نشان می­دهد که با توجه به همکاری وی با اشخاصی همچون علی قمصری، سهراب و تهمورس پورناظری، غلامرضا صادقی و البته استقبال مخاطبان و استمرار همایون شجریان در آثار اخیر خود، گواه این است که همایون شجریان با گذشت سال­ها از سبک موسیقی کلاسیک ایرانی فاصله گرفته است و به موسیقی مردم­پسند نزدیک­تر شده است. با اینکه مرزگذاری دقیق و قطعی بین موسیقی کلاسیک ایرانی و مردم­پسند ایرانی در سبک خوانندگی همایون شجریان، کار بسیار دشواری است؛ اما با توجه به آگاهی از ویژگی­ها و وجوه شاخص موسیقی­های کلاسیک ایرانی و مردم­پسند در نظریه­های آکادمیک قوم­موسیقی­شناسی، آثار اخیر همایون شجریان در دسته­بندی موسیقی مردم­پسند قرار گرفته و امروزه جایگاه موسیقایی وی نزد مخاطبان خویش بدین صورت مورد تأیید واقع شده است.

 

کلیدواژه­ها: موسیقی مردم­پسند، موسیقی کلاسیک، همایون شجریان، موسیقی ایرانی، آواز.

[1] . Nazilajannati1234@gmail.com

[2] . Maazizi4321@gmail.com

همچنین ببینید

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *