بررسی تأثیر فلسفة خیام در آثار آندره سوریوگین

 مهتاب مبینی، مینا عطائی[1]

 

  1. عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، واحد تهران شرق، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
  2. کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور، واحد تهران شرق، تهران، ایران

 

 

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر فلسفة خیام در آثار آندره سوریوگین انجام پرداخته است، در این راستا مواردی همچون بررسی الهامات اثرگذار اشعار خیام بر آثار آندره سوریوگی، معرفی آندره سوریوگین و سبک و شیوة نقاشی وی و همچنین مینیاتورهای برجای مانده از او، تبیین ادبیات آثار اندره و نیز شخصیت‌شناسی این هنرمند غربیِ علاقه‌مند به هنر ایرانی به­عنوان هدف مورد توجه قرار گرفته است. لذا آثار برجای مانده از وی بر حسب اهمیت و به‌صورت موردی با روش توصیفی–تحلیلی،  مورد ارزیابی قرار گرفته­اند. نتایج حاکی از آن بوده است که  آثار اندره سوریوگین در بیشتر موارد از تفکر و فلسفة خیام نشئت گرفته است و عموما اشعار خیام در بخشی از ترکیب­بندی اثر حضور داشته است. آثار این هنرمند مضامین اشعار خیام را در حیطة پدیدة مرگ، دلدادگی و بزم، دریافت درونی نسبت به هستی و زودگذر بودن روزگار و… بازتاب می­بخشیده است. او همچنین بدین منظور از نمادهای تصویری برای ارائة مفاهیم در آثارش استفاده می­نموده است. از جهتی گرایش وی به فلسفة خیام و اشعار او منجر شد تا آثاری تحت تأثیر این مضامین خلق نماید. همچنین می‌توان عنوان داشت که آثار آندره به جهت دارا بودن برخی ویژگی­های خاص نظیر روایتگری و بزرگنمایی، توجه به مرکزیت و در برخی مواقع پرسپکتیو مقامی، شباهت قابل توجهی با نقاشی­های قهوه­خانه­ای داشته است. همچنین وجود تنوع رنگی که با بهره‌مندی از رنگ‌های قرمز و آبی و نیز برخی رنگ‌های تیره نمود یافته است، ایجاد تزیینات در زمینه و نیز پوشش افراد، بخش­بندی و نیز ایجاد تعادل و توازن در ترکیب‌بندی، مشابهت آثار آندره را با نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای به­طرز قابل توجهی نشان می­دهد.

 

واژگان کلیدی: فلسفه خیام،  نقاشی قهوه­خانه­ای، آندره سوریوگین.

 

[1] . mina.ata1367@gmail.com

 

همچنین ببینید

تاریخچة مختصری از زمان بندی: منطق موسیقی و تئاتر رابرت ویلسون

مارکی رامبوهود ترجمه: شاهرخ امیریان دوست[1] – مصطفی انور[2]   دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *