بررسی تأثیر دیرند ضرب در به کارگیری انواع میزان­ نما

 

 

پریسا مهرعلی زاده[1]

فرشاد شیخی[2]

 

 

چکیده

یکی از مهم‌ترین ارکان در متون نوشتاری موسیقایی میزان نما­ها هستند؛ چراکه به وسیلة آن‌ها ضرب­های دارای تأکید، تعداد ضرب­ها و شکل ضرب­ها مشخص می­شوند. بسیاری از آهنگسازان پس از بداهه­نوازی و یا بداهه­خوانی برای مکتوب کردن نتیجه متوجه هستند که ملودی بداهه نواخته شده در میزان­نمای ساده ترکیبی و یا مختلط است و همچنین از جمله‌بندی و ضرب­های دارای تأکید چند ضربی بودن قطعة مذکور را نیز درمی­یابند؛ به عنوان مثال، فرض می­کنیم قطعة مذکور دارای میزان­نمای دوضربی ساده باشد، در این صورت کلیات نوشتاری قطعه مشخص شده است. با توجه به تعدد انواع میزان نمای ساده دوضربی که شامل میزان نماهای (1/2، 2/2، 4/2، 8/2، 16/2، 32/2، 64/2) هستند، سؤال اصلی این مقاله اینجا شکل می­گیرد که آهنگسازان به چه معیار و چه دلایلی یکی از این میزان­نماها را انتخاب کرده و قطعة مذکور را با آن میزان­نما می­نویسند؟ در صورتی که پس از اجرای قطعة مذکور از سایر موسیقی­دان‌ها بخواهیم از طریق پخش فایل صوتی اثر، آن را مکتوب کنند، خواهیم دید که پس مشخص شدن دوضربی ساده بودن آن اثر، هر یک از آن‌ها میزان­نمای مختلفی را انتخاب می­کنند و یا در انتخاب آن دچار سردرگمی می­شوند. برای دستیابی به پاسخ سؤال مذکور در این پژوهش ابتدا تعاریف میزان نماهای ساده، ترکیبی، مختلط ساده و مختلط ترکیبی را شرح می­دهیم. سپس با رجوع به منابع مکتوب در حیطة تئوری­ موسیقی، نظریات محققین دیگر را بررسی خواهیم کرد و پس از آشنایی با آن نظریات، با شیوة توصیفی- تحلیلی مطالب گردآوری شده را با محاسبات ریاضی ارزیابی می­کنیم و یافته­های علمی را در قالب نتیجه­گیری ارائه خواهیم کرد که پس از ارجاع به آن‌ها چگونگی انتخاب میزان­نمای مناسب برای قطعات مشخص می­شود و پژوهش­گران، آهنگسازان و نوازندگان می­توانند با در نظر گرفتن دستاورد این پژوهش چگونگی استفاده از میزان­نما را متوجه و در نوشتار و عمل به درستی رعایت کنند.

 

کلیدواژه­ها: میزان­نما، دیرند، ضرب، آهنگسازان، ساده، ترکیبی.

[1] . *نویسنده مسئول:  کارشناس ارشد نوازندگی ساز جهانی، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران  : parisa.mehralizade1985@gmail.com

[2] . عضو هیأت علمی گروه موسیقی دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

 

همچنین ببینید

تأملی بر تجربة موسیقایی همچون یک تجربة وجودی؛ یک چرخش هستی­ شناختی

تأملی بر تجربة موسیقایی همچون یک تجربة وجودی؛ یک چرخش هستی­ شناختی[1] فردریک پیو، اویویند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *