اگر موسیقی هنری زمانمند نبود؛ دلوز، سینما و موسیقی آکوزماتیک

اگر موسیقی هنری زمانمند نبود؛ دلوز، سینما و موسیقی آکوزماتیک[1]

 

نیکلاس مارتی[2]

ترجمه: محمدرضا رجبی[3]

کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این مقاله با بهره‌گیری از آراء ژیل دلوز[4] (براساس مفاهیم تصویر-حرکت و تصویر-زمان) در حوزة سینما، به بررسی اشتراکات فرمال و زیباییشناسانة نظرات وی با موسیقیِ مبتنی بر اصوات الکترواکوستیک می‌پردازد و مواردی همچون زیبایی‌شناسی جریانِ انرژی، مفصل­بندی و مونتاژ، زیبایی‌شناسی خلسه و ادراک مخاطب در روابط مکان-زمانی را بررسی می­کند. در ادامه، چگونگی امکان تجربه و به یادآوری فرم یک اثر که براساس رفتارهای شنیداری منجر به پدیدار شدن مفهوم تصویر-حرکت یا تصویر-زمان می­شود، مورد مطالعه قرار گرفته است. این موضوعات در تحلیل کوتاهی از بخش اول قطعهة چت نُوآر[5] اثر الیزابت آندرسون[6] به‌عنوان نمونة عملی مورد استفاده قرار گرفته­اند.

 

 

 

[1] https://doi.org/10.1017/S1355771816000091  ژورنال ارگنایزد ساند، شماره 21، بحث 2، 2016، انتشارات دانشگاه کمبریج

[2] Nicolas Marty

[3] . eristrajabi@gmail.com

[4] Gilles Deleuze

[5] Chat Noir(1998-2000)

[6] Elizabeth Anderson

همچنین ببینید

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *