نوشته های تازه

گفت‌وگو با داریوش آشوری | زبان فارسی در مواجه با موسیقی

آرش احمدزاده   ahmadzadeh.arash@yahoo.com افزایشِ تقاضا برای یادگیری موسیقی در چند دهۀ اخیر منجر به ترجمه‌ و تألیف کتاب‌های متعددی در این حوزه شده‌است. به تبع آن انتخابِ واژگان و املا‌ء آن‌ها برای مترجمان و نویسندگان موسیقی به دغدغه‌ای جدی بدل شده ‌است. این مهم تا به امروز موضوع گفت‌وگوی بسیاری …

بیشتر بخوانید »

جستاری در نسبت اخلاق و هنر با تکیه بر موسیقی معاصر ایران

پویا سرایی[1]   هیئت علمی دانشگاه، آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، موسیقیدان.     هنر به­عنوان پدیده و محصولی انسانی شناخته می‌شود. انسانی که خالق هنر است، اخلاق‌مند است؛ چه در دورة مدرن باشد و چه در عالم سنت اثری خلق کند، همچنان بر مبنایِ جهان‌بینیِ اخلاقی ویژه­ای رفتار می­کند. …

بیشتر بخوانید »

بررسی واژگان توپوگرافی با رویکرد پدیدار شناسی

لادن نوری‌مند[1]، رامان اشرف زاده، نوید رضایی   چکیده این پژوهش در تلاش است با رویکرد پدیدارشناسی به بررسی واژه‌های توپوگرافیک (topography) و توپوگرافیک جدید (New Topography) در زمینة استفاده شده توسط هنرمندان عکاس بپردازد. با توجه به ضرورت وجود و شناخت شیوه­های عکاسی Topography و New Topography ، و …

بیشتر بخوانید »

مروری بر بخش‌های مرتبط با موسیقی در رسالة یونانیِ مقدمه‌ای بر علم حساب اثر نیکوماخوس

مسعود پورقریب[1]   مقدمه نیکوماخوس ریاضیدان و فیلسوف فیثاغورثی دوران باستان یونان است که آثاری تحت عناوین مقدمه‌ای بر علم حساب و راهنمای هارمونی از وی شناخته شده‌اند. در کتاب فهرست آثار خطی در موسیقی آمده است: «نیقوماخوس اسطاغاریایی جهراسینی (نیکوماخوس گراسانی) Nicomachus Grasenus را کتاب الموسیقی الکبیر یا کتاب‌النغم …

بیشتر بخوانید »

تأثیر رویکردهای مختلف کارگردانی بر عملکرد و اجرای بازیگران: یک بررسی مروری

آرش بابکی[1] کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش دنشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران   چکیده تأثیر رویکردهای کارگردانی و عوامل محیطی بر عملکرد و اجرای بازیگران در صنایع سینما و تئاتر، موضوعی مورد توجه و پژوهش‌های بسیاری قرار گرفته است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیرات مختلف این رویکردها …

بیشتر بخوانید »

هنردرمانی: رویکردی فرا رشته‌ای

امی بوچیارلی[1] مترجم: هدی حمدیه[2] امی بوچیارلی یک هنردرمانگر و مدرس دارای گواهی هیئت مدیره در مرکز هنر در پزشکی و آگادمی، دستیار نوآوری در دانشگاه Gainesville  فلوریدا است. دانشجوی دکتری رشتة پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. ایران.   چکیده از لحاظ تاریخی، هنردرمانی تلاش …

بیشتر بخوانید »

اگر موسیقی هنری زمانمند نبود؛ دلوز، سینما و موسیقی آکوزماتیک

اگر موسیقی هنری زمانمند نبود؛ دلوز، سینما و موسیقی آکوزماتیک[1]   نیکلاس مارتی[2] ترجمه: محمدرضا رجبی[3] کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه تهران، تهران، ایران چکیده این مقاله با بهره‌گیری از آراء ژیل دلوز[4] (براساس مفاهیم تصویر-حرکت و تصویر-زمان) در حوزة سینما، به بررسی اشتراکات فرمال و زیباییشناسانة نظرات وی با …

بیشتر بخوانید »

شرح احوال برخی موسیقی‌دانان عصر صفوی در گلستان هنر اثر قاضی میراحمد منشی قمی

سهند سلطاندوست[1]، امیرحسین داودوندی[2] دانش‌آموختۀ دکتری رشتۀ پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ ایران اسلامی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران     چکیده یکی از مسائل عمدۀ مطالعه در زمینۀ تاریخ موسیقی ایران، فقدان کتب تذکره و شرح …

بیشتر بخوانید »

توصیف و واکاوی بهره‌گیری از هنرهای تزئینی ایران در ارتباط با سازهای موسیقی ایرانی (مطالعه موردی: ساز دف)

صبا معصومیان[1]، سجاد پورقنّاد[2]، سید پوریا نصیری[3] کارشناسی ارشد نقاشی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی دانشجوی کارشناسی ارشد آهنگسازی   چکیده این پژوهش با محوریت واکاوی شیوة بهره‌گیری از هنرهای تزئینی بر روی سازهای موسیقی ایران، به بررسی طرح‌های موجود بر روی ساز دف در گروه‌هایی چون طرح‌های خوش‌نویسی، نقاشی، عکاسی و …

بیشتر بخوانید »

بررسی سیر تاریخی تأثیر مکاتب یونان باستان بر تئوری موسیقی غرب

مصطفی رمضانی[1] دانشجوی کارشناسی رشتة آهنگسازی دانشگاه فردوس مشهد، خراسان رضوی، ایران   چکیده تحقیق و کشف روابط علم ریاضیات و اصوات از دیرباز مورد توجه فیلسوفان یونان بود. آثار و نوشته­های آن­ها هرچند در طول تاریخ در اختیار عموم قرار نگرفت؛ اما همواره چراغ راهی برای محققین کلیسا بود …

بیشتر بخوانید »

تأثیر ادبیات در شکل¬گیری بیان هنرمند با تمرکز بر نظریة ترامتنیت ژرارژنت و خوانش دو اثر از سلطان محمد از خمسة تهماسبی (نگارۀ شیرین در چشمه و معراج حضرت محمد(ص))

مجتبی یوسفوند[1] دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران.     چکیده ادبیات فارسی همواره به­عنوان مرجع مهمی برای هنرها بوده است و هنرمندان با تکیه بر مضامین و مفاهیمِ غنی آن، آثار باشکوهی را خلق نموده‌اند که در این بین، نگارگران تمرکز بیشتری بر این میراث گران‌بها داشته‌اند …

بیشتر بخوانید »

مطالعۀ شکل گیری «موج نو در سینمای» ایران با تکیه بر نظریۀ «جورج هواکو»

کریم عظیمی ججین[1]   کارشناس ارشد ادبیات نمایشی       چکیده جامعه‌شناسی فیلم، شاخه‌ای از جامعه‌شناسی هنر و ادبیات است که به مطالعۀ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری جامعه و فیلم بر یکدیگر می‌پردازد. فیلم به‌عنوان محصول و دستاورد جامعه‌ای متشکل از هنرمندان و تکنسین‌ها و پدیدآورندگان، حامیان و مخاطبان فیلم …

بیشتر بخوانید »

تعیین ارزش های هنری براساس رویکرد فرمالیسم روسی

طاهر آقایی[1]، اکبر هرمزی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران     چکیده ارزش­های هنری از اصلی­ترین ارکان زیبایی­شناسی شمرده می­شود که خود طیف گسترده­اي از مسائل جزئی‌تر را دربـرمـی‌گیـرد. در مقابل، فرمالیسم[2] به این نکته تأکید دارد که ارزش یک …

بیشتر بخوانید »

بررسی موسیقی مردم پسند در ایران (مطالعة موردی: آثار همایون شجریان)

بررسی موسیقی مردم­پسند در ایران (مطالعة موردی: آثار همایون شجریان) نازیلا جنتی[1]، محمدرضا عزیزی[2] دانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.     چکیده یکی از طبقه­بندی­های موسیقی در ملل مختلف، دسته­بندی موسیقی­ها در سه …

بیشتر بخوانید »

بررسی سیر تحول‌آفرین ملودرام ایرانی در سینما؛ تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی طبق دیدگاه نظری پیتر بروک

  آریا آرمان مهر[1]، سحر عسکرزاده[2] نویسنده مسئول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.       چکیده این مقاله به بررسی سیر تحول‌آفرین ملودرام ایرانی در سینما از منظر تحلیل شدت احساسی و تفسیر اجتماعی طبق دیدگاه نظری پیتر بروک پرداخته و با …

بیشتر بخوانید »