نوشته های تازه

مروری بر نظریات فارابی، ابن سینا، خیام و اخوان الصفا، دربارة ساختار مدال و فواصل موسیقی

مروری بر نظریات فارابی، ابن‌سینا، خیام و اخوان‌الصفا، دربارة ساختار مدال و فواصل موسیقی   مسعود پورقریب[1] دانشجوی دکتری تخصصیِ رشته‌ی پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده‌ی عمران، معماری و هنر، تهران، ایران.   چکیده مقالة پیش رو، مطالعه‌ای است کوتاه در باب نگاه مُدال …

بیشتر بخوانید »

تحلیل آموزش محور عناصر ساختاری اثر موسیقی (مطالعه موردی فضاپیما وییجر 1 و 2 ناسا و محتواهای برتر موسیقیایی)

تحلیل آموزش محور عناصر ساختاری اثر موسیقی (مطالعه موردی فضاپیما وییجر1و2 ناسا و محتواهای برتر موسیقیایی)   علیرضا مجید[1] کارشناسی مکانیک سیالات دانشگاه تهران جنوب     چکیده موسیقی نوازشگر گوش، رهنمون و مهیج دل و تلطیف­کننده و صفادهندة روح است. شوپنهاور موسیقی را عالی‌ترین هنرها می‌داند؛ چون بیش از …

بیشتر بخوانید »

موسیقی در هنگامة فتح بغداد به دست مغولان: صفی الدین اُرمَوی و حلقة موسیقی دانان ایلخانی

موسیقی در هنگامۀ فتح بغداد به دست مغولان: صفی‌الدین اُرمَوی و حلقۀ موسیقی‌دانان ایلخانی[1]   میخال بیران ترجمۀ امیرحسین داودوندی[2] و سهند سلطاندوست[3]   دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ تاریخ ایران اسلامی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. دانش‌آموختۀ دکتری رشتۀ پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، …

بیشتر بخوانید »

تأثیر پیش زمینۀ موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس های فیلم

تأثیر پیش‌زمینة موسیقی بر ارزیابی عاطفی سکانس‌های فیلم[1] اسلوبودان مارکوویچ محمدرضا عزیزی[2] مصطفی انور[3] کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش. دانشگاه کمال الملک، نوشهر، ایران.   چکیده در مطالعة حاضر، اثرات پیش زمینة موسیقیایی بر ارزشیابی عاطفی سکانس‌های فیلم …

بیشتر بخوانید »

بررسی جایگاه موسیقی در نمایش و تأثیر آن بر مخاطب

بررسی جایگاه موسیقی در نمایش (تئاتر) و تأثیر آن بر مخاطب بهاره ابهری گلسفیدی[1] علی خاکسار[2] دانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.   چکیده …

بیشتر بخوانید »

حیات موسیقایی نقاره خانه های حکومتی در دوران صفوی و قاجار

حیات موسیقایی نقاره ­خانه ­های حکومتی در دوران صفوی و قاجار آیدین پارسایی­ راد1، دکتر حسن بلخاری ­قهی2 دانشجوی دکترای پژوهش­ هنر، گروه مطالعات ­عالی­­ هنر دانشکده هنرهای­ تجسمی، دانشگاه تهران، واحد پردیس بین‌المللی کاسپین، گیلان، ایران. aidinparsaeirad@gmail.com استاد تمام، مدیرگروه مطالعات عالی­ هنر، معاونت­ علمی دانشکده هنرهای­ تجسمی، دانشگاه …

بیشتر بخوانید »

تأثیرات موسیقی مردمپسند بر فرهنگ موسیقایی اقوام (مورد مطالعه: فرهنگِ موسیقاییِ مردمان عربِ خوزستان)

تأثیرات موسیقی مردم­پسند بر فرهنگ موسیقایی اقوام مورد مطالعه: فرهنگِ موسیقاییِ مردمان عربِ خوزستان محمود مشهودی[1] دانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.     چکیده امروزه شاید نتوان کشورِ توسعه ­یافته یا در حال توسعه­ای را مشاهده کنید که تحت­تأثیر موسیقی مردم­پسند قرار نگرفته باشد و یا به …

بیشتر بخوانید »

مکتب تبریز (پیشبرد، تثبیت و گسترش هنرکتاب آرایی ایران)

مکتب تبریز (پیشبرد، تثبیت و گسترش هنرکتاب‌آرایی ایران) مریم فدایی تهرانی[1] پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.   چکیده مکتب تبریز از مهم­ترین مکاتب هنری ایران است و سهم بسزایی در ایجاد، پیشرفت و گسترش هنر کتاب آرایی دارد. این مقاله سعی دارد با هدف شناسایی مکتب هنر …

بیشتر بخوانید »

مقایسة تطبیقی عناصر تصویری و بصری نگارة معراج حضرت محمد(ص) در دورة تیموری و صفوی با تأکید بر تأثیرات عرفان

مقایسة تطبیقی عناصر تصویری و بصری نگارة معراج حضرت محمد(ص) در دورة تیموری و صفوی با تأکید بر تأثیرات عرفان   پریسا گل­آقائی[1] علیرضا محمدی­میلاسی[2] قاسم میرزایی[3] 1.دانش­آموخته کارشناسی ارشد نقاشی، موسسه آموزش عالی سپهر دانش معاصر اصفهان 2.استادیار، هنرهای تجسمی، موسسه آموزش عالی سپهر دانش معاصر اصفهان دانشجوی کارشناسی …

بیشتر بخوانید »

بررسی حافظه و تخیل، عمق و حرکت در فلسفه فیلم کلاسیک و معاصر

بررسی حافظه و تخیل، عمق و حرکت در فلسفه فیلم کلاسیک و معاصر   سیده ساجده حبیب الهی شهری[1] دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفة رسانه، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران     چکیده «فلسفه فیلم» دانش پژوهشی است مستقل که در تقسیم‌بندی­های فلسفه مضاف، ذیل فلسفه امور و حقایق …

بیشتر بخوانید »

واکاوی مفهوم تروما (روان زخم) در عکس آرتین سرایداران و باوان گلی از دیدگاه فروید

واکاوی مفهوم تروما (روان زخم) در عکس آرتین سرایداران و باوان گلی از دیدگاه فروید ابوالقاسم دادور[1]، سارا بختیاری[2] استاد تمام، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. دانشجوی کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.       چکیده روان‌زخم به­عنوان پدیدة فردی و جمعی تلقی …

بیشتر بخوانید »

آیا لیگتی پُست مدرنیست است؟

مارک سیِربی[1]، ژورنال آکادمیک تمپو[2]، شماره‌ی 109، 1977، انتشارات دانشگاه کمبریج ترجمه: علی توکلی[3]     تحولات در سَبکِ موسیقیِ گئورگی لیگتی، از سال 1960، به نوعی انعکاسی از تحولاتْ در دنیای گسترده‌ترِ موسیقی معاصر بوده است. او در موسیقی خود، در دهة 1960، رویکردی آزمایشی و سیستماتیک را به …

بیشتر بخوانید »

تحلیل موسیقی به مثابه پدیدارشناسی

فیلیپ باستون ترجمه: کیمیا راهپیما[1] – محمدرضا عزیزی[2] 2- دانشجوی کارشناسی ارتباط تصویری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. 3- کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. پیش از آنکه فیلسوف تلاش کند کار بر روی “پدیدارشناسی موسیقی” را آغاز کند، …

بیشتر بخوانید »

پیر احمد باغشمالی

بی. رابینسون[1] ترجمه: فری­ناز سندانی[2] کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه شاهد تهران، ایران.   چکیده در مطالعة تاريخ دو سدة اولية نگارگري ايران با دو مقوله مواجه مي‌شويم، از سويي تعداد زياد آثار و طيف وسيعي از رنگ‌هاي ناب و مواد اوليه و از سويي ديگر فقدان منابع تاريخي و …

بیشتر بخوانید »